logo

بازار گنبد؛ مرجع نیازمندیهای استان گلستان

Wave
احسان تولز

صعود ارز با قیمت ملک چه می‌کند؟

نوسان قیمت دلار همیشه عاملی تاثیرگذار بر بازارهای مالی و سرمایه‌ای بوده و بازار مسکن نیز در همین دایره قرار می‌گیرد. از مردادماه سال گذشته تا آبان‌ماه امسال هم که قیمت دلار روندی صعودی داشته همچنان این تاثیر را بر بازار مسکن حفظ کرده است؛ به نحوی که در اغلب ماه‌ها، هر دو بازار دلار و مسکن هم‌مسیر با هم روندی رو به رشد را طی کرده‌اند.

دلار و مسکن

به گزارش تجارت‌نیوز، قاعده‌ای سنتی وجود دارد که از تاثیر قیمت دلار بر مسکن می‌گوید، اما نمی‌توان گفت تنها محرک افزایش قیمت مسکن این عامل است بلکه عوامل دیگری مانند تورم، قیمت مصالح ساختمانی، قیمت زمین و دستمزد کارگران نیز در این مورد تاثیرگذار است.

از مردادماه سال گذشته با آغاز به کار دولت سیزدهم دلار و مسکن هر دو افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای را تحت تاثیر عوامل مختلف به ویژه اخبار و تحرکات سیاسی تجربه کرده‌اند. این روند همچنان نیز حفظ شده و قیمت‌ها را به قله رسانده است.

روند دلار و مسکن از مردادماه ۱۴۰۰

در مردادماه ۱۴۰۰ طبق آمارهای بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن ۳۰ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان بوده و دلار مسیر خود در این ماه را با قیمت ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان پایان داده است.

از این تاریخ تا آبان‌ماه سال جاری در تمامی ماه‌ها دلار و مسکن همسو با هم روندی صعودی را تجربه کرده‌اند؛ در مهرماه ۱۴۰۰ اما هر دو بازار کاهشی بوده‌اند. در آذر ۱۴۰۰ اما اندکی واگرایی میان دو بازار دیده می‌شود به نحوی که قیمت دلار اندکی کاهش و قیمت مسکن افزایش داشته است.

در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ با وجود بازگشت دلار به یک کانال پایین‌تر قیمت مسکن همچنان روند صعودی خود را ادامه داده و در اردیبهشت ۱۴۰۱ هم همین روال طی شده است.

بازارها با شروع سال جدید در رکود فرو می‌روند و احتمالا افزایش قابل توجه تقاضا در اردیبهشت با وجود کاهش قیمت دلار باعث افزایش متوسط قیمت مسکن شده است. در بهمن‌ماه سال گذشته نیز روندی مشابه طی شده و افزایش تعداد تقاضا وجه غالبی نسبت به کاهش دلار داشته و قیمت مسکن را به طور کلی افزایش داده است.

دلار و مسکن

دلار قیمت مسکن را تغییر می‌دهد؟

قیمت دلار تاثیر زیادی بر تمام بازارهای مالی دارد. روند صعودی این اسکناس آمریکایی به همراه افزایش درصد تورم در سال‌های اخیر قطار قیمتی در بازارهای موازی را نیز به حرکت درآورده است، اما این تاثیر را می‌توان در دوره کوتاهتری بر بازارهایی مثل طلا و سکه مشاهده کرد.

دلار محرکی کوتاه‌مدت برای قیمت طلا و سکه داخلی محسوب می‌شود و سهم بیشتری نیز نسبت به انس جهانی دارد. اما این بررسی‌ها نشان می‌دهد تاثیر دلار بر بازاری مانند مسکن زمان بیشتری می‌طلبد. با افزایش انتظارات تورمی و صعود نرخ ارز، سکه و طلا و حتی خودرو بازارهای راحت‌تر و کم‌هزینه‌تری برای ورود خریداران است.

بازاری مثل مسکن که هزینه ورود و زمان نقد‌شوندگی در آن بالاتر است حرکت کندتر و پرنوسان‌تری را بروز می‌دهد. البته همان‌طور که گفته شد دلار تنها عامل تاثیر بر این بازار نیست و قیمت زمین و مصالح ساختمانی در سال‌های اخیر محرکی قوی برای تاثیرگذاری بر این بازار بوده است.

دلار اواسط مردادماه ۱۴۰۰ حدود ۲۵ هزار تومان قیمت داشته و مظابق با گزارش بانک مرکزی از شهر تهران متوسط قیمت مسکن ۳۰ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان بوده است. امروز هفتم دی‌ماه ۱۴۰۱ و با گذشت بیش از یک سال از دوره چهار ساله دولت سیزدهم دلار بالای ۴۱ هزار تومان برآورد می‌شود و متوسط قیمت مسکن در آبان‌ماه سال جاری بنابر آخرین آمار بانک مرکزی، ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است.

آگهی های ویژه

آگهی‌های معتبر و تایید شده توسط “بازار گنبد”